Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Tehdy Mojžíš a Izraelité zazpívali Jahvovi tuto píseň: „Zpívám Jahvovi, neboť se pokryl slávou, koně i s jezdcem vrhl do moře.
2 Jah je má síla a můj zpěv, jemu vděčím za svou spásu. On je můj Bůh, já ho slavím, Bůh mého otce a já ho velebím.
3 Jahve je chrabrý válečník, jeho jméno je Jahve.
4 Vrhl do moře vozy faraonovy i jeho vojsko, výkvět jeho důstojníků pohltilo Rákosové moře.
5 Hlubiny je pokrývají, klesli jako kámen na dno propasti.
6 Tvá pravice, Jahve, vyniká silou, tvá pravice, Jahve, tříští nepřítele na kusy.
7 Přemírou své velebnosti srážíš své odpůrce, tvůj rozpoutaný hněv je sžírá jako slámu.
8 Dechem tvého chřípí se nakupily vody, vlny se vztyčily jako hráz, v mořských hlubinách strnuly propasti.
9 Nepřítel si řekl: ‘Budu pronásledovat, dostihnu, o kořist se rozdělím, má duše se jí přesytí, odepnu meč, má ruka je zahubí.’
10 Tys zadul svým dechem, moře je pokrylo, jak olovo se potopili do nesmírných vod.
11 Kdo je jako ty mezi bohy, Jahve? Kdo je jako ty, vznešený svatostí, strašlivý hrdinskými činy, divotvůrce?
12 Tys vztáhl pravici, země je pohltila.
13 Tvá milost vedla lid, jejž jsi vykoupil, tvá síla jej vedla k tvému svatému příbytku.
14 Národy slyšely, chvějí se, bolesti svírají obyvatele filišťanské země.
15 Tu jsou vzrušeni náčelníci Edomu, moabských knížat se zmocňuje hrůza, potácejí se všichni, kdo bydlí v Kanaánu.
16 Doléhá na ně hrůza a strach, síla tvé paže je obrací v kámen, dokud přechází tvůj lid, Jahve, dokud přechází ten lid, který sis získal.
17 Přivedeš je a zasadíš na své dědičné hoře, na místě, kde sis, Jahve, udělal příbytek, svatostánek, Pane, který připravily tvé ruce.
18 Jahve bude kralovat navždy a na věky.“
19 Neboť když faraonova jízda, jeho vozy a jezdci vstoupili do moře, zavalil je Jahve mořskými vodami, zatímco Izraelité kráčeli suchou nohou středem moře.
20 Áronova sestra, prorokyně Mirjam, vzala do ruky bubínek a všechny ženy šly s bubínky za ní a sborem tančily.
21 A Mirjam jim předzpěvovala: „Zpívejte Jahvovi, neboť se pokryl slávou, koně i s jezdcem vrhl do moře.“
22 Mojžíš odvedl Izraele od Rákosového moře, zamířili do pouště Šur a tři dny kráčeli pouští, aniž nalezli vodu.
23 Když však dorazili do Mary, nemohli vodu z Mary pít, protože byla hořká, a proto se jí také říkalo Mara.
24 Lid reptal proti Mojžíšovi a říkal: „Co budeme pít?“
25 Mojžíš volal k Jahvovi a Jahve mu ukázal kus dřeva. Mojžíš je hodil do vody a voda zesládla. A tam jim on stanovil právo a řád; tam je podrobil zkoušce.
26 Potom řekl: „Budeš-li opravdu poslouchat hlasu Jahva, svého Boha, a dělat, co je v jeho očích správné, budeš-li naslouchat jeho přikázáním a zachovávat všechny jeho zákony, pak tě nepostihnu nižádným zlem z těch, jimiž jsem postihl Egypt, neboť já jsem Jahve, jenž tě uzdravuje.“
27 Potom šli do Elimu, kde je dvanáct pramenů a sedmdesát palem, a tam se u vody utábořili.