Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Nebesa, slyšte, a já budu hovořit; země, poslouchej, co řeknu!
2 Ať se mé učení lije jako déšť, ať mé slovo padá jako rosa, jako přeháňky na zelenající se trávu, jako lijáky na trávník!
3 Neboť budu vzývat Jahvovo jméno; vy velebte našeho Boha.
4 On je Skála, jeho dílo je dokonalé, neboť všechny jeho cesty jsou právo. Je to Bůh věrný a prostý nepravosti, on je Spravedlnost a Přímost.
5 Zkazili se ti, které on zplodil bez vady, to prohnané a potměšilé pokolení.
6 Takto odplácíte Jahvovi? Pošetilý, nemoudrý lide! Což on není tvůj otec, který tě přivedl na svět, on, jenž tě udělal a jímž trváš?
7 Vzpomeň si na dávné dny, uvažuj o těch rocích, od věku do věku. Ptej se svého otce, ať tě o tom poučí, svých starších, ať ti to řeknou.
8 Když Nejvyšší dával národům jejich dědictví, když rozdílel lidské syny, stanovil hranice národů podle počtu Božích synů;
9 leč údělem Jahvovým byl jeho lid, jeho dědičným podílem byl Jakub.
10 Nachází ho na území pouště, v pochmurné samotě stepi. Ohrazuje ho, vychovává ho, chrání ho jako zřítelnici svého oka.
11 Tak jako orel, jenž bdí nad svým hnízdem, vznáší se nad svými mláďaty, rozprostírá svá křídla a bere ho, nosí ho na své peruti.
12 Vede ho jediný Jahve, cizí bůh s ním není žádný.
13 On ho usazuje na výšiny země, živí ho plody hor, dává mu okusit med ze skály a olej z tvrdého kamene,
14 kyselé mléko krav a mléko ovcí s tukem pastvin, berany z bašanského plemene a kozly s tučností pšeničného zrna a na pití krev kvasícího hroznu.
15 Jakub pojedl, nasytil se, Ješurun se vykrmil a vzpínal se. (Vykrmil ses, zesílil jsi, ztloustl jsi.) Odmítl Boha, který ho udělal, a zneuctil Skálu, svou spásu.
16 Kvůli cizákům vyvolali jeho žárlivost, rozdráždili ho ohavnostmi.
17 Obětovali démonům, kteří nejsou Bohem, bohům, které neznali, nedávno nově příchozím, kterých se nebáli jejich otcové.
18 (Zapomínáš na Skálu, která tě přivedla na svět, už si nevzpomínáš na Boha, který tě zplodil!)
19 Jahve to viděl a ve svém hněvu odvrhl jeho syny a jeho dcery.
20 Řekl: Ukryji před nimi svou tvář a uvidím, co se s nimi stane. Neboť je to zvrácené pokolení, synové bez věrnosti.
21 Vyvolali mou žárlivost nebohem, rozdráždili mě svými nicotami; nuže dobrá! Já vyvolám jejich žárlivost nelidem, rozdráždím je nejapným národem!
22 Ano, z mého hněvu vyšlehl oheň, bude pálit až do hlubin šeolu; pohltí zemi i to, co ona plodí, rozpálí úpatí hor.
23 Vrhnu na ně pohromy, vystřílím na ně své šípy.
24 Budou zesláblí hladem, pohlceni morem a hořkou metlou. Pošlu na ně zub šelem a také jed plazů.
25 Venku sklátí syny meč, uvnitř zavládne zděšení. Zahynou společně mladík i dívka, kojenec i bělovlasý stařec.
26 Řekl jsem: Opravdu bych je rozdrtil na prach, odstranil bych památku na ně mezi lidmi,
27 kdybych se neobával nadutosti nepřítele. V tom ať se jejich protivníci nemýlí! Ať neříkají: „Vítězí tu naše ruka a Jahve zde neudělal nic.“
28 Neboť je to národ krátkozraký, nemá špetku soudnosti.
29 Kdyby byli moudří, určitě by dopadli dobře, byli by s to rozpoznat svou budoucnost.
30 Jak to, že tedy jediný muž obrací na útěk tisíc, a jak to, že dva pronásledují deset tisíc, ne-li proto, že je jejich Skála prodala a že Jahve je vydal?
31 Ale jejich skála není jako naše Skála; není na našich nepřátelích, aby se za nás přimlouvali.
32 Neboť jejich vinice pochází z vinice sodomské a z výsadby gomorské; jejich hrozny jsou jedovaté hrozny, plody jejich révy jsou hořké,
33 jejich víno je hadí jed, prudký zmijí jed.
34 Ale on, což není u mne v bezpečí, zapečetěn v mých pokladech?
35 Mně náleží pomsta a odplata pro dobu, kdy jejich noha klopýtne. Neboť den jejich zkázy je blízký; jejich osud dostává rychlý spád!
36 (Neboť Jahve zjedná svému lidu právo, slituje se nad svými služebníky.) Neboť on uvidí, že se jejich zdatnost vyčerpává, že už nezbývá ani svobodný, ani nevolník.
37 Tu řekne: kde jsou jejich bohové, skála, u níž hledali útočiště,
38 ti, kteří jedli tuk jejich obětí, pili víno jejich úliteb? Ať povstanou a pomohou vám, ať jsou nad vámi přístřeším!
39 Hleďte nyní, že já, já jím jsem, a že nikdo jiný není se mnou Bohem! Já dávám smrt a já dávám život; když jsem udeřil, vyléčím opět já (a z mé ruky nikdo nevysvobozuje).
40 Ano, já zvedám ruku k nebi a říkám: Jako že žiji navěky,
41 až naostřím svůj blýskavý meč, chopí se má ruka práva. Svým protivníkům splatím stejnou mincí, těm, kdo mě nenávidí, to oplatím.
42 Své šípy opojím krví a můj meč se nasytí masem: krví zraněných a zajatců, rozcuchanými hlavami nepřátel.
43 Nebesa, jásejte s ním, a ať se mu klanějí Boží synové! Národy, jásejte s jeho lidem, a ať všichni Boží poslové utvrdí jeho sílu! Neboť on pomstí krev svých služebníků, svým protivníkům splatí stejnou mincí, těm, kdo ho nenávidí, to oplatí a očistí zemi svého lidu.
44 Mojžíš přišel s Nunovým synem Jozuem a přednesl do uší lidu všechna slova této písně.
45 Když Mojžíš vyřkl všechna tato slova, jimiž se obracel k veškerému Izraeli,
46 řekl jim: „Dávejte na všechna tato slova dobrý pozor; beru je dnes za svědky proti vám a vy předepíšete svým synům, aby je dodržovali a plnili všechna slova tohoto Zákona.
47 Není to pro vás plané slovo, neboť je to váš život a jím budete dlouho živi na zemi, kterou převezmete po přechodu Jordánu.“
48 Téhož dne promluvil Jahve k Mojžíšovi a řekl mu:
49 „Vystup na toto pohoří Abarim, na horu Nebo v moabské zemi naproti Jerichu, a pohlédni na kanaánskou zemi, kterou dávám Izraelitům do majetku.
50 Zemři na té hoře, na kterou vystoupíš, a budeš přibrán ke svým příbuzným, jako byl ke svým přibrán tvůj bratr Áron, jenž zemřel na hoře Hór.
51 Protože jste mi byli nevěrní uprostřed Izraelitů u vod v Meribě-Kadeši, v poušti Sin, protože jste neukázali uprostřed Izraelitů mou svatost,
52 uvidíš tu zem jenom zvenčí, ale nesmíš do té země, kterou dávám Izraelitům, vejít.“