Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 V prvém roce Artaxerxova syna Dareia z rodu Médů, který vládl nad chaldejským královstvím,
2 v prvém roce jeho vlády, jsem já, Daniel, zkoumal Písma kvůli výpočtu roků - tak jak jej Jahve zjevil proroku Jeremiášovi -, které se mají naplnit jeruzalémským troskám, totiž sedmdesát let.
3 Obrátil jsem svou tvář k Pánu Bohu a snažně ho žádal o lhůtu k modlitbě a k úpěnlivým prosbám v postu, pytlovině a prachu.
4 Úpěnlivě jsem prosil Jahva, svého Boha, a vyznával se: „Ach, můj Pane, veliký a strašlivý Bože, jenž zachováváš smlouvu a milost těm, kdo tě milují a dodržují tvá přikázání.
5 Zhřešili jsme, spáchali jsme nepravost, dopustili jsme se zlého, zradili jsme a odvrátili jsme se od tvých přikázání a rozhodnutí.
6 Nenaslouchali jsme tvým služebníkům prorokům, kteří mluvili tvým jménem k našim králům, k našim knížatům, k našim otcům, ke všemu lidu země.
7 Tobě, Pane, spravedlnost, nám dnes hanbu do tváře, nám, mužům z Judy, obyvatelům Jeruzaléma, celému Izraeli, blízkým i dalekým ve všech zemích, kam jsi nás zahnal kvůli nevěrám, jichž jsme se vůči tobě dopustili.
8 Jahve, nám hanbu do tváře, našim králům, našim knížatům, našim otcům, protože jsme proti tobě zhřešili.
9 Pánu, našemu Bohu, milosrdenství a odpouštění, neboť jsme ho zradili
10 a nenaslouchali jsme hlasu Jahva, svého Boha, tak abychom kráčeli podle zákonů, jež nám dal prostřednictvím svých služebníků proroků.
11 Celý Izrael přestoupil tvůj zákon, zběhl a nenaslouchal tvému hlasu, a vylily se na nás zlořečení a kletba zapsané v zákoně Božího služebníka Mojžíše - neboť jsme proti němu zhřešili.
12 A on uskutečnil slova, která vyřkl proti nám a proti knížatům, jež nám vládla, že přivodí na nás tak velkou pohromu, že pod nebem nebude žádná větší než v Jeruzalémě.
13 Jak je napsáno v Mojžíšově zákoně, přišla na nás veškerá tato pohroma, ale my jsme nerozjasnili tvář Jahva, svého Boha, tím, že bychom upustili od svých nepravostí a naučili se znát tvou pravdu.
14 Jahve bděl nad tou pohromou, přivodil ji na nás. Neboť spravedlivý je Jahve, náš Bůh, ve všech dílech, jež vykonal, ale my jsme jeho hlasu nenaslouchali.
15 A nyní, Pane, náš Bože, jenž jsi svou mocnou rukou vyvedl svůj lid z egyptské země - a tvůj věhlas z toho přetrvává dodnes -, zhřešili jsme, spáchali jsme zlo.
16 Pane, při vší své spravedlnosti odvrať svůj hněv a svou rozlícenost od Jeruzaléma, svého města, od své svaté hory, neboť kvůli našim hříchům a provinění našich otců jsou Jeruzalém a tvůj lid v potupě u všech, kdo nás obklopují.
17 A nyní, slyš, náš Bože, modlitbu svého služebníka a jeho úpěnlivé prosby. Kéž kvůli tobě samému ozáří tvá tvář tvou zpustošenou svatyni, Pane!
18 Nakloň svůj sluch, můj Bože, a slyš! Otevři oči a viz naše zpustošení a město, nad nímž se vzývá tvé jméno. Nevyléváme před tebou své úpěnlivé prosby pro své spravedlivé skutky, nýbrž pro tvé veliké milosrdenství.
19 Pane, slyš! Pane, odpusť! Pane, bdi a jednej! Neotálej - kvůli sobě samému, můj Bože, neboť tvé jméno je vzýváno nad tvým městem a tvým lidem!“
20 Ještě jsem mluvil pronášeje svou modlitbu, vyznávaje své hříchy a hříchy svého lidu Izraele a vylévaje před Jahvem, svým Bohem svou úpěnlivou prosbu za svatou horu svého Boha;
21 ještě jsem v modlitbě mluvil, když Gabriel, ona bytost, kterou jsem viděl ve vidění na začátku, se na mne přímo v letu snesl v hodinu večerní nekrvavé oběti.
22 Přišel, promluvil ke mně a řekl mi: „Danieli, jsem tady: vyšel jsem a přišel tě poučit, abys chápal.
23 Hned, jak jsi začal své úpěnlivé prosby, bylo vyřčeno slovo a já jsem ti je přišel zvěstovat. Jsi muž oblíbený. Pronikni to slovo, porozuměj vidění:
24 Je stanoveno sedmdesát týdnů pro tvůj lid a tvé svaté město, aby se skoncovalo s přestupky, aby se zapečetily hříchy, aby se odčinila nepravost, aby se zavedla věčná spravedlnost, aby se zpečetilo vidění a proroctví, aby se pomazal svatý svatých.
25 Seznam se s nimi a pochop je: Od okamžiku, kdy vyšlo ono slovo: ‘Ať dojde k návratu a je opět vystavěn Jeruzalém’, až po knížete mesiáše, sedm týdnů a šedesát dva týdny, jsou obnoveny a opět vystavěny náměstí a hradby, ale v časech úzkosti.
26 A po těch šedesáti dvou týdnech je mesiáš potlačen a není pro něho... Město a svatyni zničí kníže, který přijde. Ten skončí pohromou a až do konce potrvá válka a zkáza, o níž bylo rozhodnuto.
27 A on utvrdí smlouvu s velikým množstvím po čas jednoho týdne; a po čas poloviny týdne skoncuje s obětí i nekrvavou obětí a na křídle Chrámu bude ohavnost zpustošení až do konce, až do lhůty vyhrazené ničiteli.“