Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 V lidu byli nepraví proroci právě tak, jako i u vás budou nepraví učitelé, kteří budou zavádět zhoubné sekty, zapřou Pána, jenž je vykoupil, a sami na sebe tak přivolají rychlou záhubu.
2 Mnozí je budou následovat v jejich prostopášnostech a bude kvůli nim zhanobena cesta pravdy.
3 Z hrabivosti s vámi budou prostřednictvím klamavých řečí čachrovat a přitom soud nad nimi už odedávna neotálí a jejich záhuba nedřímá.
4 Neboť jestliže Bůh neušetřil anděly, kteří zhřešili, ale vsadil je do pekla a vydal propastem temnot, kde jsou drženi k soudu;
5 jestliže neušetřil starý svět a uchránil přitom osm osob, mezi nimi hlasatele spravedlnosti Noema, zatímco na svět bezbožníků přiváděl potopu;
6 jestliže obrátil v popel a odsoudil ke zničení města Sodomu a Gomoru jakožto výstrahu budoucím bezbožníkům,
7 jestliže vysvobodil spravedlivého Lota, jehož trápilo prostopášné chování těch zločinců -
8 vždyť ten spravedlivý, který bydlel uprostřed nich, den po dni trýznil svou spravedlivou duši kvůli bezprávným činům, jež viděl a slyšel -,
9 znamená to, že Pán dokáže vysvobodit ze zkoušky lidi zbožné a že lidi bezbožné zachová, aby je potrestal v den Soudu,
10 zejména ty, kteří se honí za nečistou žádostivostí těla a pohrdají Svrchovaností. Jsou opovážliví, nadutí a nebojí se hanobit ty Slavné,
11 zatímco ani andělé, ačkoli je převyšují silou a mocí, nad nimi před Pánem potupný soud nevynášejí.
12 Ale oni jsou jako nerozumná zvířata od přírody určená k tomu, aby byla chycena a zhubena; protože se rouhají tomu, co neznají, budou i oni zahubeni touž zhoubou,
13 utrpí křivdu jako odplatu za křivdu. Ti poskvrnění a hanební lidé pokládají za rozkoš požitek, jejž skýtá den, s požitkem vás klamou, když s vámi hodují.
14 Oči mají plné cizoložství a nenasytné hříchu, vábí nepevné duše, srdce mají vycvičené v hrabivosti, ti proklatci!
15 Sešli z přímé cesty a zbloudili, když chodili po cestě Bosorova syna Balaama, který si zamiloval nespravedlivou mzdu,
16 ale byl za svůj špatný čin pokárán. Němý soumar lidským hlasem zarazil prorokovu pomatenost.
17 Jsou to prameny bez vody a mračna poháněná vichrem; čeká je tma tmoucí.
18 Pomocí prázdných a nabubřelých řečí vábí tělesnými chtíči, prostopášnostmi ty, kteří tak tak unikli lidem žijícím v bludu.
19 Slibují jim svobodu, ale sami jsou otroky zkaženosti, neboť člověk je otrokem toho, co ho ovládá.
20 Jestliže totiž unikli poznáním Pána a Spasitele Ježíše Krista poskvrnám světa a pak se do nich znovu zaplétají a podlehnou, jejich poslední úděl je horší než byl první.
21 Bylo pro ně totiž lepší cestu spravedlnosti nepoznat, než ji poznat a poté se odvrátit od svatého přikázání, které jim bylo předáno.
22 Potkalo je to, co říká pravdivé přísloví: Pes se navrátil k vlastním zvratkům a "Sotva svini umyješ, už se v bahně válí."