Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Filišťané svedli s Izraelem bitvu. Izraelité před nimi prchali a ubiti k smrti padli na hoře Gelboe.
2 Filišťané stíhali Saula a jeho syny a zabili Saulovy syny Jonatana, Abinadaba a Malki-Šuu.
3 Tíže boje se svezla na Saula. Překvapili ho lučištníci a ti lučištníci ho zranili.
4 Tu Saul řekl svému zbrojnoši: „Vytáhni meč a probodni mě, aby nepřišli ti neobřezanci a nepohrávali si se mnou.“ Jeho zbrojnoš však nechtěl, neboť ho naplnila hrůza. Saul tedy vzal svůj meč a nalehl na něj.
5 Když zbrojnoš viděl, že je Saul mrtev, nalehl i on na svůj meč a zemřel s ním.
6 Takto zemřeli společně Saul, jeho tři synové a celý jeho dům.
7 Když všichni Izraelité, kteří byli v tom údolí, viděli, že izraelští muži utíkají a že Saul a jeho synové zahynuli, opustili svá města a dali se na útěk. Přišli Filišťané a usadili se tam.
8 Když Filišťané šli příštího dne okrádat mrtvoly, našli Saula a jeho syny, jak leží na hoře Gelboe.
9 Obrali ho, vzali jeho zbraně a dali je nosit kolem dokola po filišťanské zemi, aby tu dobrou novinu ohlásili svým modlám a svému lidu.
10 Uložili jeho zbraně v domě svého boha; jeho lebku pak přibili v Dagonově chrámě.
11 Když se všichni obyvatelé Jabeše v Galaadu dozvěděli všechno, co Filišťané udělali Saulovi,
12 vydali se všichni stateční muži na cestu. Sňali těla Saula a jeho synů, přinesli je do Jabeše, pohřbili jejich ostatky pod tamaryškem v Jabeši a sedm dní se postili.
13 Saul zemřel, protože byl nevěrný vůči Jahvovi; nezachovával Jahvovo slovo a navíc se ptal a dotazoval zaklínačky.
14 Jahva se nedotazoval a on ho zahubil a přenesl královskou hodnost na Jišajova syna Davida.