Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když Šalomoun dokončil stavbu Jahvova Chrámu, královského paláce a všeho, co se Šalomounovi zlíbilo udělat,
2 zjevil se Jahve Šalomounovi podruhé, tak jako se mu předtím zjevil v Gabaonu.
3 Jahve mu řekl: „Dopřávám sluchu modlitbě a snažné prosbě, kterou jsi ke mně vznesl. Posvěcuji tento dům, který jsi vystavěl, a vkládám do něho navěky své Jméno; mé oči a mé srdce tam budou navždy.
4 Tobě pak, budeš-li přede mnou chodit, jako to dělal tvůj otec David, v nevinnosti srdce a přímosti, budeš-li jednat podle všeho, co ti přikazuji, a budeš-li zachovávat mé zákony a má nařízení,
5 navždy udržím tvůj královský trůn nad Izraelem, jak jsem to slíbil tvému otci Davidovi, když jsem řekl: ‘Budeš mít na trůně Izraele vždycky potomka’;
6 ale opustíte-li mě, vy a vaši synové, nebudete-li zachovávat má přikázání a zákony, které jsem vám stanovil, půjdete-li sloužit jiným bohům a budete-li jim vzdávat poctu,
7 pak vyrvu Izraele ze země, kterou jsem mu dal; tento Chrám,; jejž jsem zasvětil svému Jménu, od sebe odvrhnu a Izrael bude k smíchu a posměchu všem národům.
8 Nad tímto vznešeným Chrámem budou žasnout všichni, kdo půjdou kolem něho, zahvízdnou a řeknou: ‘Proč to Jahve udělal té zemi a tomu Chrámu?’
9 a odpověď bude: ‘Protože oni opustili Jahva, svého Boha, který vyvedl jejich otce z egyptské země, přilnuli k jiným bohům a vzdávali jim poctu a sloužili jim, to proto na ně Jahve seslal všechna tato zla.’“
10 Po dvaceti letech, během nichž Šalomoun stavěl obě budovy, Jahvův Chrám a královský palác
11 (tyrský král Chiram mu dodával cedrové a jalovcové dřevo a zlato, tolik, kolik on chtěl), dal tedy král Šalomoun Chiramovi dvacet měst v galilejské zemi.
12 Chiram přišel z Tyru, aby se podíval na ta města, jež mu dal Šalomoun, a nelíbila se mu;
13 řekl: „Cos mi to dal za města, bratře?“ a až dodnes se jim říká: země Kabul.
14 Chiram poslal králi sto dvacet talentů zlata.
15 Takto to bylo s robotou, k níž král Šalomoun povolával kvůli stavbě Jahvova Chrámu, svého vlastního paláce, Mila a jeruzalémských hradeb, Chasoru, Megida, Gezeru,
16 (faraon, egyptský král, podnikl tažení, dobyl Gezer, vypálil ho a vybil Kanaánce, kteří v něm bydleli, potom to město dal jako svatební dar své dceři, Šalomounově ženě,
17 a Šalomoun Gezer znovu postavil), Dolního Betchoronu,
18 Baalatu, Tamaru na poušti, v zemi,
19 všech měst pro sklady, která měl Šalomoun, měst pro vozy a koně i toho, co se Šalomounovi zlíbilo postavit v Jeruzalémě, na Libanonu a v celé zemi, která mu byla poddána.
20 Vše, co zbylo z Amoritů, Chetitů, Perizitů, Chivitů a Jebusanů, kteří nebyli Izraelity,
21 z jejich potomků, kteří po nich zůstali v zemi a které Izraelité nebyli s to postihnout klatbou, povolal Šalomoun jako otrocké robotníky; jsou jimi dodnes.
22 Neuložil však otrockou robotu Izraelitům, ti spíš sloužili jako vojáci; byli jeho strážemi, jeho hodnostáři a jeho zbrojnoši, důstojníky jeho vozatajstva a jeho jízdy.
23 To jsou úředníci místodržících, kteří řídili Šalomounovy práce; bylo jich pět set padesát a poroučeli lidu zaměstnanému na těch pracích.
24 Jakmile faraonova dcera odešla z Davidova města do svého domu, který jí on postavil, tak vystavěl Milo.
25 Šalomoun přinášel třikrát do roka celopaly a pokojné oběti na oltáři, který postavil Jahvovi, a obracel před Jahvem v dým své spalované obětní dary. Udržoval Chrám v dobrém stavu.
26 V Esjon-Geberu, který je u Elatu na březích Rudého moře v edomské zemi, vystrojil král Šalomoun loďstvo.
27 S Šalomounovými služebníky poslal Chiram na ty lodi své služebníky, námořníky, kteří znali moře.
28 Jeli do Ofiru a přivezli odtud čtyři sta dvacet talentů zlata a předali je králi Šalomounovi.