Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Nejsem snad svobodný? Nejsem snad apoštol? Což jsem neviděl Ježíše, našeho Pána? Nejste vy mým dílem v Pánu?
2 Nejsem-li apoštolem pro jiné, alespoň pro vás jím jsem; vždyť právě vy jste v Pánu pečetí mého apoštolátu.
3 Mou obranou proti těm, kdo mě obviňují, je toto:
4 Nemáme právo jíst a pít?
5 Nemáme právo vodit s sebou ženu křesťanku, jako jiní apoštolé, i bratři Páně, i Kefas?
6 Nebo právo nepracovat nemáme pouze já sám a Barnabáš?
7 Kdo kdy táhne do boje na své vlastní útraty? Kdo sází vinici, a její plody nejí? Kdo pase stádo, a neživí se mlékem toho stáda?
8 Není tohle jenom lidské mluvení? Anebo neříká to rovněž Zákon?
9 Právě v Mojžíšově Zákoně je psáno: Nezavážeš hubu volovi při výmlatu obilí. Že by si Bůh dělal starosti o voly?
10 Není zřejmé, že to mluví kvůli nám? Ano, bylo to napsáno pro nás: ten, kdo orá, musí orat s nadějí a ten, kdo mlátí obilí, s nadějí, že z něho bude mít svůj díl.
11 Jestliže jsme do vás zaseli duchovní statky, je něco mimořádného, že bychom sklízeli vaše statky časné?
12 Mají-li jiní na vás toto právo, nemáme je tím spíš my? Přesto jsme toho práva nepoužili. Snášíme naopak vše, abychom nestavěli překážky Kristovu evangeliu.
13 Nevíte snad, že chrámoví služebníci žijí z Chrámu, že ti, kdo slouží oltáři, mají z oltáře podíl?
14 Stejně tak předepsal Pán těm, kdo hlásají evangelium, aby žili z evangelia.
15 Ale já jsem žádného z těchto práv nepoužil a nepíši to proto, aby se tak se mnou dělo; to bych spíš umřel, než... To, co je mou chloubou, nikdo nezmaří.
16 Hlásáním evangelia se totiž nechlubím; je to nezbytnost, která je mi uložena. Ano, běda mi, kdybych evangelium nehlásal.
17 Kdybych tento úkol konal z vlastního popudu, měl bych právo na odměnu; pokud ne, je to povinnost, která je mi svěřena.
18 Jakou tedy mám odměnu? Takovou, že hlásaje evangelium, nabízím evangelium zdarma, aniž užívám práva, které mi evangelium dává.
19 Ano, vzhledem ke všem jsem svobodný, a přitom jsem ze sebe udělal otroka všech, abych získal co největší počet lidí.
20 Stal jsem se Židem se Židy, abych získal Židy; poddaným Zákona s poddanými Zákona - já, který poddaným Zákona nejsem -, abych získal poddané Zákona.
21 Stal jsem se tím, kdo žije bez zákona s žijícími bez zákona - já, který nejsem bez Božího zákona, neboť jsem pod zákonem Kristovým -, abych získal ty, kdo žijí bez zákona.
22 Stal jsem se slabým se slabými, abych získal slabé. Všem jsem se stal vším, abych tím za každou cenu zachránil některé.
23 A to všechno dělám kvůli evangeliu, abych z něho měl svůj podíl.
24 Nevíte snad, že při závodech na stadionu běží všichni, ale cenu dostává jeden jediný? Běžte tedy tak, abyste ji získali.
25 Každý atlet se všeho odříká; ale oni to dělají, aby dostali pomíjivý věnec, a my nepomíjivý.
26 A se mnou je to vskutku tak, že já neběžím nazdařbůh; takto zápasím, aniž biji pěstmi do prázdna.
27 Umrtvuji naopak své tělo a vleču je do otroctví, abych tak poté, co jsem byl hlasatelem pro druhé, nebyl sám vyřazen.